Էտնան Եվրոպայի խոշորագույն հրաբուխն է։ Այն կրկին ակտիվացել է և շարունակում է ոմանց խուճապի մեջ գցել, իսկ գեղեցիկ տեսարանների սիրահարներին՝ լիակատար հիացմունք պարգևել։ Գիտնականներն ու տեղի իշխանությունները հավատացնում են, որ Սիցիլիա կղզու (որտեղ գտնվում է հրաբուխը) բնակիչներին որևէ վտանգ հիմա չի սպառնում։
Արթնացած հրաբխի ժայթքումն ուղեկցվել է բազմաթիվ պայթյուններով, մոխրի ու շիկացած լավայի հզոր արտանետումներով։ Ամպրոպի դղրդոցին նման ձայներ են լսվել։ Սև ծուխը պարուրել է շրջակա բնակավայրերը։ Հազարավոր զբոսաշրջիկներ գալիս են այստեղ՝ Իտալիայում գործող երեք հրաբուխներից ամենաբարձրի գեղեցկությամբ հիանալու։
Այս ամենը հատկապես տպավորիչ տեսք ունի գիշերը՝ աստղազարդ երկնքի ներքո։ Մինչ փորձագետները պատմում են, որ խառնարանում նոր ճեղքվածք է հայտնվել, այդ պատճառով արտանետումներն ավելի շատ են, լուսանկարիչները շտապում են հավերժացնել եզակի կադրերը:
Եվ այնուամենայնիվ, հրաբխին մոտենալ ոչ մի դեպքում խորհուրդ չի տրվում։ Անգամ գեղեցկության մոլի սիրահարներին ու լուսանկարիչներին։
Էտնա հրաբխի ժայթքումը
Էտնա հրաբխի ժայթքումը
Էտնա հրաբխի ժայթքումը
Էտնա հրաբխի ժայթքումը
Էտնա հրաբխի ժայթքումը
Էտնա հրաբխի ժայթքումը
Առողջապահության համաշխարհային կազմակերպությունը մարտի 11-ին COVID-19 կորոնավիրուսի բռնկումը համավարակ հայտարարեց: Ջոնս Հոպկինսի համալսարանի (Բալթիմոր, ԱՄՆ) տվյալների համաձայն՝ կորոնավիրուսով վարակվել է մոլորակի ավելի քան 115 միլիոն մարդ, ավելի քան 2,5 միլիոն վարակված մահացել է:
Նկարիչներն ու կրեատիվ անձինք նույնիսկ այս «մութ ժամանակներում» կյանքում գույներ են գտնում։ Կորոնավիրուսի թեմայով վառ ու արտահայտիչ գրաֆիտիները հայտնվել են տարբեր երկրներում ու անմիջապես գրավում են հանրության ուշադրությունը: Ժանրը մեկն է, իսկ բովանդակությունը` խիստ բազմազան։ Բուռն գույների միջոցով հեղինակները կոչեր են անում, հույս, վախեր ու հեգնանք արտահայտում:
Հեղինակների երևակայությունը սահմաններ չի ճանաչում, իսկ նրանց մեսիջները հասկանալի են ոչ միայն տեղի բնակիչների, այլև մոլորակի բոլոր մարդկանց համար։ Չէ՞ որ բոլորին մի խնդիր է միավորել։
ՆԱՍԱ-ի սարքը վայրէջքից հետո Կարմիր մոլորակի առաջին լուսանկարներն է արել
Ջոն Տրավոլտայի և Սամուել Լ. Ջեքսոնի պատկերը՝ Թել Ավիվում. ատրճանակների փոխարեն ջերմաչափեր են
Իտալացի փողոցային նկարիչ TvBoy-ի «Երեք պատվաստանյութ» գրաֆիտին, որը նմանեցվել է Ռաֆայելի «Երեք գրացիա» կտավին. Բարսելոնա
Տղան անցնում է գրաֆիտիի կողքով. Մումբա, Հնդկաստան
Գրաֆիտի Բոգոտայում. Կոլումբիա
Գրաֆիտի Գազա քաղաքում
Տղամարդն անցնում է գրաֆիտիի կողքով. Մումբա, Հնդկաստան
«Միասին կհաղթենք COVID-19»–ին. Վենեսուելայի ու Ռուսաստանի դրոշների պատկերով գրաֆիտին՝ Կարակասում
Գրաֆիտին հիշեցնում է սոցիալական հեռավորության մասին. Մումբա, Հնդկաստան
COVID-19-ի պատկերով գրաֆիտիի մոտով անցնող երեխա ՀԱՀ-ում
Գրաֆիտի Ջակարտայում. Ինդոնեզիա
Պաշտպանիչ դիմակով բուժաշխատողը գրաֆիտիի մոտ. Կարակաս
Շուշիի գորգերի թանգարանից պատերազմի ընթացքում մեծ դժվարությամբ դուրս բերած արցախյան գորգերի հավաքածուն այժմ ցուցադրվում է Երևանում` Ալեքսանդր Թամանյանի անվան ճարտարապետության ազգային թանգարան-ինստիտուտում:
Քանակական առումով փրկվել է հավաքածուի 2/3-րդը, սակայն, Շուշիի թանգարանի հիմնադիր Վարդան Ասծատրյանի խոսքով, որակական առումով` 90 տոկոսից ավելին տարհանել են։
«Երկու շենք ունեինք Շուշիում` թանգարանը և ֆոնդը. թանգարանում եղած ողջ հավաքածուն` 160 ամենաարժեքավոր գորգերը փրկել ենք։ Սակայն այն, ինչ կար ֆոնդում, այդպես էլ մնացել է այնտեղ»,–ասել է Ասծատրյանը։ Դրանց մեջ նաև 17–րդ դարին պատկանող գորգ կա։
Արցախյան ամեն գորգ իր պատմությունն ունի։ Դրանց մեջ որպես սիմվոլներ մեծամասամբ նկատելի են ծաղկած խաչերը, մեղուները, արու թռչունները։ Մեղուները մայրիշխանություն են խորհրդանշում, մայրական սկիզբը, սակայն արցախյան գորգերում մեղուներին զուգահեռ նաև արու թռչուններն են «ներկա», իսկ սա ներդաշնակություն է խորհրդանշում։
Արցախյան գորգերը ցուցադրվում են Երևանում
Արցախյան գորգերը ցուցադրվում են Երևանում
Արցախյան գորգերը ցուցադրվում են Երևանում
Արցախյան գորգերը ցուցադրվում են Երևանում
Շուշիի գորգերի թանգարանի հիմնադիր Վարդան Ասծատրյանը
Արցախյան գորգերը ցուցադրվում են Երևանում
Արցախյան գորգերը ցուցադրվում են Երևանում. 17–րդ դարի գորգ
Արցախյան գորգերը ցուցադրվում են Երևանում
Արցախյան գորգերը ցուցադրվում են Երևանում
Շուշիի գորգերի թանգարանի հիմնադիր Վարդան Ասծատրյանը
Արցախյան գորգերը ցուցադրվում են Երևանում
Արցախյան գորգերը ցուցադրվում են Երևանում
Արցախյան գորգերը ցուցադրվում են Երևանում
Արցախյան գորգերը ցուցադրվում են Երևանում
Արցախյան գորգերը ցուցադրվում են Երևանում
Արցախյան գորգերը ցուցադրվում են Երևանում
Շուշիի գորգերի թանգարանի հիմնադիր Վարդան Ասծատրյանը
Արցախյան գորգերը ցուցադրվում են Երևանում
Հովհաննես Մկրտչյանը Հայաստան է եկել 2020-ին՝ ֆիլմ նկարահանելու, բայց դա զուգադիպել է նախ կորոնավիրուսի, ապա արցախյան 44–օրյա պատերազմի հետ, ինչի հետևանքով համշենահայ երիտասարդը մնացել է մայր հայրենիքում։ Պատմում է, որ պատերազմի ժամանակ ձգտում էր մեկնել Արցախ, բայց մշտապես ստանում էր մերժումներ։ Չլինելով Հայաստանի քաղաքացի` հնարավորություն չի ունեցել կռվել թշնամու դեմ, առաջարկել է թիկունքային աշխատանքներ, կրկին մերժվել է։
«Ընկերս եկավ, ես նրան ասացի, որ պետք չի սպասել, թե հնարավորություն կունենանք առաջնագիծ գնալու։ Չեն թողնի։ Բայց նա հաջորդ օրը կազմակերպեց, որ կարողանանք մեկնել Արցախ։ Գնեցինք համազգեստ, ժամը 7-ին մեկնեցինք։ Սկզբում շատ դժվարություններ կային։ Մեզ տարան Կարմիր Շուկայի մոտ, հետո Թաղավարդ։ Շատ ամուր տղաներ կային ջոկատում։ Տարբեր երկրներից եկել էին կամավորներ, որոնք իրենց հնարավորության սահմաններում օգնում էին Արցախի պաշտպանության գործին։ Ամենակարևորը՝ մենք ունեինք կարգապահություն։ Որևէ մեկը չէր փորձում ինքնահաստատվել մյուսի հաշվին։ Մենք բոլորս դարձանք մեկ մարդ»,-պատմում է Հովհաննեսը։
Նրանց ջոկատում հիմնականում եղել են տարբեր ոլորտների մասնագետներ։ Հովհաննեսն ասում է՝ մարդիկ մեկը մյուսի նկատմամբ շատ հոգատար էին, քանի որ համարում էին՝ իրենց գործունեությունը պակաս կարևոր չէ։
«Մենք երկու օր չէինք քնել։ Ամբողջ գիշեր փորում էինք։ Ծանր օրեր էին, կռիվները չէին դադարում։ Մեր հրամանատարն ուժեղ, թիկնեղ տղա էր։ Գիշերն ասում էր` փորի, ախպեր ջան, փորի։ Ինքն ամբողջ գիշեր փորում էր։ Մեր հրամանատարն ասում էր` Հովհաննես, փորո՞ւմ ես, տեսնո՞ւմ ես, թե մեր դիմաց ովքեր են, դե փորի։ Նա լավ օրինակ էր, թե ինչպես է հնարավոր մեկ մարդ դառնալ, մեկ մարմին»։
Համշենահայերը Թուրքիայում էլ համարվում են մարտաշունչ էթնիկ խումբ։ Նախնիներից պահպանված բարբառով Հովհաննեսը ներկայացնում է Արցախի, Հայաստանի ու հայրենակիցների մասին իր վերաբերմունքը։
«Հայրս սովորեցրել է, որ երբ խոսում ես հայերեն, պետք է հայերեն մտածել։ Մեր մշակութային արժեքները, մեր պատմությունը պետք է միավորող գործոն լինեն։ Ես այդպես եմ դաստիարակվել»,–ասում է նա։
Համշենցի Հովհաննեսը պատրաստ է հաստատվել Հայաստանում և այստեղ ներդրում ունենալ պաշտպանության ոլորտում, զարգանալ իր մասնագիտության մեջ։
Հիշեցնենք` Արևմտյան Հայաստանի Համշենի տարածաշրջանում տարբեր հաշվարկներով ապրում է 700-800 հազար հայ։
Ցեղասպանության ժամանակ համշենահայերը համեմատաբար խուսափել են կոտորածից, սակայն հետո նրանցից շատերը հեռացել են Թուրքիայից՝ տեղափոխվելով Ռուսաստան կամ Հայաստան։
Վերջին անգամ Շուշիում՝ մահվան հետ դեմ հանդիման, կամ ինչպես ընկավ թշնամու ինքնաթիռը